ناوی خۆی لە ڕووداوێکی مێژووییەوە وەرگرتووە کە دەلالەت له پێکهێنانی خەڵک و دەسەڵاتێکی خەڵکی لە بیچمی کۆماری کوردستاندا دەکات. ئەم ناونیشانە لە بزووتنەوەی ژن، ژیان، ئازادییشدا بە شەهیدبوونی «کۆمار دەرئوفتادە» بۆ جارێکی تر لە پانتای بزاڤێکی سیاسیدا کەوتەوە سەر زاران. بزووتنەوەیەک کە کۆمەڵە ئاسۆیەکی نوێی بۆ گۆڕینی دۆخەکە لە بەردەمماندا کردووەتەوە و خوێندنەوەی مێژوویی ساتەوەختی هەنووکەی زیاتر لە هەمیشە کردووەتە پێویستی و زەروورەتێکی سیاسی.
هەردوو هێزی سەرەکیی پێکهێنەری ساتەوەختی هەنووکەمان، واتە سەرمایەداری و دەوڵەت-نەتەوە، گۆڕانکاریی گەورەیان لە بەستێنەکانی ئابووری و سیاسەتدا دروست کردووە و کۆمەڵەتەکووزێکی نوێیان پێک هێناوە. ئەم نەزم و تەکووزانە لانیکەم لە یەک سەدەی ڕابوردوودا زنجیرە پێوەندییەکی پلەبەندییانەی نوێیان بەسەر و لە ناو کۆمەڵگهکاندا خستووەتەوە. بەم پێیە، سەرباری هاوچارەنووسیی کۆمەڵگه جیاوازەکان لە نێو پێکهاتەیەکی جیهانیدا و وێڕای هەموو لایەنە هاوبەشە بەرچاوەکانیان، بەڵام کۆمەڵگهکان بە شێوەی جیاواز ئەم گۆڕان و وەرچەرخانە سیاسی - ئابوورییانە ئەزموون دەکەن. لەبەرچاونەگرتنی ئەو جیاوازییانە لە شرۆڤە و توێژینەوەکاندا، ئەگەرەکانی گۆڕانکاری بزر و نەبینراو دەکات.
کوردستان وەک جوگرافیایەکی داگیرکراو لە لایەن دەوڵەتانی ئێران، تورکیا، ئێراق و سووریاوە و کورد وەکوو نەتەوەیەکی بێدەوڵەت، پاش زیاتر لە سەدەیەک بەرەنگاری و خەباتی دژ بە پێوەندییە کۆلۆنیالیستییە داسەپاوەکان لە لایەن ئەم دەوڵەتانەوە، بە شێوەی جیاواز و ڕووخێنەر کەوتوونەتە ژێر کاریگەریی پێوەندییەکانی نێوان ئەم هێزانەوە. کە وابوو، هەرچەندە کوردستان بەشێکە لەو نەزمە جیهانییە، بەڵام ڕوونکردنەوەی دۆخی کوردستان گرێدراوی وردبوونەوەیە لە دۆخە تاقانە و تایبەتەکەی وەک «تاکێکی مێژوویی».
ئەوەی کە سەرمایەداری و دەوڵەت-نەتەوە لە کوردستاندا چۆن کاریان کردووە، کامە وەرچەرخانیان ئەزموون کردووە، کام فۆرمە جیاوازانەی بەرەنگاری لە هەمبەریاندا سەری هەڵداوە و چ ئەگەر و دەرفەتێک بۆ بەهێزبوون و پێکهاتنی فۆرمە تازەکانی بەرەنگاری لە بەردەستدایە، هەموویان کۆمەڵە پرسیارێکی بنەڕەتین کە تا ئێستا وەڵامی پێویست و گونجاویان وەرنەگرتووە.
بە پێچەوانەی ڕەوتە دابەزێنکارەکان کە تەنها بە گەڕانەوە بۆ سروشتی ئەتنیکیی دەوڵەتانی دەسەڵاتدار دەیانەوێ پێوەندییەکانی دەسەڵات لە کوردستاندا شی بکەنەوە، یان تەنها بە جەختکردن لەسەر سروشتی چینایەتیی دەوڵەت هەوڵی شرۆڤەکردنی دەدەن، ئێمە لەسەر ئەو باوەڕەین کە بۆ بیچمبەندیکردنی ناوەندەکانی بەرەنگاری و داخوازییەکانیان لە دووتوێی گوتارێکی پێشکەوتنخوازانە و یەکسانیخوازانەدا، دەبێ چەندڕەهەندیبوونی سروشتی دەسەڵات و چەوساندنەوە لەبەرچاو بگرین.
گەرچی رەوتە ڕاستڕەوەکان بەشی هەرەزۆری فەزای سیاسییان داگیر کردووە و جیهانیان بەرەو شەڕی ماڵوێرانکەر پەلکێش کردووە، بەڵام هێشتا لەملاولای جیهاندا هەندێ ناوچەی پەراوێزخراو هەن کە دژ بە وێرانکاری و بۆ ژیان خەبات دەکەن. لە هەناوی ڕۆژهەڵاتی ناوینی خوێناویدا، کوردستان یەکێکە لە ناوەندەکانی خەباتی ڕزگاریخوازانە کە بە درێژایی سەدەی ڕابوردوو نەریتێکی بەرخۆدانی بەرهەم هێناوە و دەشێت ببێت بە هێزێکی کاریگەر بۆ بەڕێکخستنکردنی دەنگە یەکسانیخوازەکان.
کۆمار دەیەوێت ببێت بە سەکۆیەک بۆ گفتوگۆی نێوان ئەو دەنگە جیاواز و بیروڕا و ئەندێشە تەریکخراو و پەرشانەی بەستێنی یەکسانیخوازی لە کوردستاندا کە ڕوانینێکی ڕەخنەگرانەیان بۆ دۆخی هەنووکە هەیە و خولیای پێکهێنانی کۆمەڵگهیەکی ئازاد و یەکسان دەژین. ئێمە دەمانەوێ تریبۆنێک دروست بکەین بۆ بڵاوکردنەوەی ئەندێشەی ڕادیکاڵ تاکوو هاوکات لەگەڵ خستنەبەر ڕەخنەی دۆخی داسەپاو بەسەرماندا، زەمینەیەک بۆ بیچمبەندیکردنی پرسی کوردستان لە دووتوێی گوتارێکی دیمۆکراتیک و یەکسانیخوازانەدا ئامادە بکەین و یارمەتیدەر بین بۆ بەهێزکردنی هێزە سیاسییە ڕزگاریخوازەکانی کوردستان.
لێرەوە داواتان لێ دەکەین لە بیروڕا و ئەندێشەکانتان بێبەشمان نەکەن.جمهوری) نام خود را از رخدادی تاریخی میگیرد که دلالت بر ساخت مردم و حاکمیت مردمی در هیئت جمهوری کوردستان دارد. نامی که در جنبش ژن ژیان ئازادی نیز با شهادت «کۆمار درافتاده» در متن یک جنبش سیاسی جدید دوباره بر سر زبان ها افتاد. جنبشی که امکان های جدید برای تغییر وضع موجود را روئیت پذیر کرد و خوانش تاریخی لحظه ی حال را بیش از پیش به ضرورتی سیاسی بدل کرده است.
دو نیروی اصلی شکلدهندهی لحظهی کنونی که در آن بسر میبریم، سرمایه داری و دولت-ملت است که ساحت های اقتصاد و سیاست را دگرگون کرده و نظمهای جدیدی را شکل دادهاند. نظمهایی که در طی حداقل یک قرن گذشته در بین و درون جوامع روابط سلسلهمراتبی جدید برساختهاند. به این اعتبار، جوامع مختلف علیرغم همزیستی در ساختاری جهانی با اشتراکات قابل توجه اما به اشکالی متفاوت در حال تجربه ی این دگرگونی های سیاسی-اقتصادی هستند. تفاوت هایی که نادیده گرفتن آنها در تفاسیر و مطالعات امکان های تغییر را نیز روئیتناپذیر میکند.
کوردستان به عنوان یک جغرافیای تحت اشغالِ دولت های ایران، تورکیه، عراق و سوریه، و کوردها به عنوان یک ملت بدونِ دولت، در پی نزدیک به یک قرن مقاومت در برابر مناسبات استعماری حاکم از سوی این دولتها، به اشکال متفاوت و ویرانگر از تعامل این نیروها متاثر شدهاند. بنابراین اگرچه کوردستان جزئی از یک نظم جهانی است، اما تبیین وضعیت آن مستلزم مداقه در خاص بودگیاش در مقام یک «فرد تاریخی» است.
این که سرمایه داری و دولت-ملت در کوردستان چگونه عمل کردهاند، چه تحولاتی را پشتسر گذاشتهاند، چه اشکال متفاوتی از مقاومت در برابر آن ها شکل گرفته و چه امکان هایی برای تقویت و شکلگیری فرم های نوین این مقاومتها وجود دارد، همگی پرسش های بنیادینی هستند که تاکنون پاسخهای کافی و درخوری دریافت نکردهاند.
برخلاف جریان های تقلیل گرا که مناسبات سلطه در کوردستان را صرفا با رجوع به ماهیت هویت اتنیکی دولت های حاکم توضیح می دهند، یا تنها با تاکید بر ماهیت طبقاتی دولت تفسیر میکنند، ما بر این باوریم که ماهیت سلطه و استثمار را باید در چندبعدی بودن آن درک نمود تا بتوان کانونهای مقاومت و مطالبات برآمده از آنها را در یک گفتمان مترقی و برابریخواهانه مفصل بندی نمود.
اگرچه جریانهای راستگرا عمدەی فضای سیاسی را تصرف کردهاند و جهان را به سمت جنگهای ویرانگر کشاندهاند، اما هنوز در گوشه و کنار جهان، مناطقی به حاشیه راندهشده وجود دارند که علیه ویرانگری و برای زندگی مبارزه می کنند. کوردستان در قلب خاورمیانهی خونین یکی از این کانونهای مبارزات رهاییبخش است که در طول یک قرن گذشته، مولد یک سنت مقاومت بوده و میتواند همچون نیرویی موثر برای سازماندهی صداهای برابریخواهانه عمل کند.
کۆمار میخواهد بستری باشد برای دیالوگ میان صداهای متفاوت، آرا و اندیشه های تکافتاده و پراکنده برابریخواهانه در کوردستان، دیدگاههایی که به مواجهه ی انتقادی با وضع موجود میپردازند و سودای تشکیل جامعه ای آزاد و برابر را در سر می پرورانند. ما میخواهیم تریبونی بسازیم برای انتشار اندیشههای رادیکال، تا ضمن نقد وضعیتی که در آن بە سر می بریم، زمینە را برای صورتبندی مسئله ی کوردستان در چارچوب یک گفتمان دموکراتیک و برابریخواهانه فراهم کنیم و به تقویت نیروهای سیاسی رهاییبخش در کوردستان یاری برسانیم.
آرا و اندیشه های خود را با ما در میان بگذارید.